dag 14 27 mei

27 mei 2014 - Bayas, Frankrijk

Vandaag  weer met frisse moed begonnen.

De tent was erg nat vanmorgen niet van de regen maar van de dauw. Maar de zon scheen lekker. Dus weer korte broekenweer. Je hebt dan ook weer zin om verder te fietsen. Het ging prima tot tien uur toen de eerste bui alweer viel. Gelukkig zijn er wel schuilplaatsen. Onder een dichte boom was al genoeg.

Rond de middag was het weer droog en kwam ik door mooie dorpen en stadjes. In St. Palais begint een 18 km lang fietspad over een oude spoorweg. Daar trof ik een Belgische 'collega' uit Ronse die op weg was naar Compostella. Hij klaagde ook over het weer maar ook over de slechte routekennis van de Fransen. Die stappen in hun auto en rijden van A naar B maar weten niets buiten hun eigen route. De Belgische man had wel een GPS wat eigenlijk een niet te missen attribuut is hier. We hebben een heel stuk samen gefietst omdat hij graag met een taalgenoot converseerde.

In Cercoux was een winkel waar ik gestopt ben om drinken en eten voor vanavond te kopen, want je weet nooit of op de camping wat is en in welk dorp je terecht komt en wat open is.

Af en toe toch even van de route afgedwaald maar uiteindelijk steeds op de goede weer uitgekomen. Het is een hele toer steeds om op de kaart te kijken want het is een heel ritueel. Eerst stoppen dan de stuurtas open maken; bril af, leesbril op, dan kaart pakken, uiteraard altijd eerst op de kop, dan de weg zoeken en dan om me heen kijken (en soms vragen) waar ik heen moet. Dan leesbril weer af, gewone weer op, kaart opruimen, tas weer dicht en dan weer verder fietsen om vervolgens de naam van het doel alweer vergeten te hebben en toch maar weer iemand de weg te vragen (met kaart weer uitgepakt). Vooral in de gebieden waar veel kleine dorpjes zijn, is het wel eens lastig.  Maar goed je hoeft maar bezig te blijven.

Om ongeveer 17.00 uur gestopt in Bayas bij Guiteres het is mooi weer met een klein briesje, de tent opgezet kan hij nog even nadrogen van vanmorgen.

Het eten dat ik heb gekocht wordt niet opgegeten vanavond want het gas is bijna op en wat er nog in zit bewaar ik voor morgenochtend om koffie te maken. Op de camping is een "pizzahut" dus is de keuze snel gemaakt. Wel nog water kopen voor morgen want ik drink ongeveer anderhalve liter per dag. De pizza was 'huisgemaakt' en heeft voortreffelijk gesmaakt .

Tot morgen.

Leon

1. Kees Kreijtz en Joke.:
    27 mei 2014
    Leon een goede reis verder met de fiets naar Lourdes en Gerda goede treinreis naar Lourdes.

Gr Kees en Joke.
  2. Twan:
    Hoi Leon,

GPS is wat voor watjes, echte bikkels rijden zelfs zònder kaart, dus het valt nog méé met jouw ;-)))
    Hou vòl mijn zoon en gij zult in Lourdes geraken !!!
  3. Jack van Oorschot:
    27 mei 2014
    Nog even volhouden, het einde is in zicht. Het is weer een mooi reisverslag geworden. Veel succes de laatste dagen en denk eens na over een multifocale bril ....
    Ik adviseer je graag.
    Groetjes, Jack.
  4. Caroline.:
    27 mei 2014
    Gelukkig heb jij vandaag, afgezien van dat ene buitje weer de zon gezien. wij hebben vandaag gekregen wat jij de afgelopen week hebt gehad. Een grote bui van het licht worden, tot donker aan toe.
    Geniet nog van de laatste kilometers naar de plek van bestemming en dan kun je zeggen dat je een pelgrimstocht per fiets hebt gemaakt naar de bedevaartplaats, Lourdes.
    Knap werk van je! misschien wegen de laatste loodjes in jouw geval niet het zwaarst, en heb je die al gehad.
  5. Robert w uit maasmechelen:
    28 mei 2014
    nog even volhouden de laatste km zijn soms de lastigste maar de voldoening bij aankomst in lourdes is zeker dan groots
    verder veel zonnig fiets plezier