Lourdes dag 2

1 juni 2014 - Lourdes, Frankrijk

Vandaag heb ik me laten onderdompelen in de wereld die bedevaart heet. Om 9.15 de eerste mis door monseigneur Wierts. Jemig, dat viel tegen. Nietszeggende woorden... maar de ervaring om hier te zijn is indrukwekkend. Ik heb via Ans, die samen met Gerda en Miennie de bedevaartsgroep ondersteunt, de eer gehad om Angelique te duwen in haar rolstoel. Om me zo verdienstelijk te maken, is erg prettig.

Vanmiddag ben ik in mijn eentje rond gaan lopen door Lourdes. Aangezien Gerda druk is met de bedevaartgroep, heb ik de rust om de sfeer zelf op te snuiven. Ik ben op een gegeven moment een kerk binnengestapt waar een Baskische mis bezig was. Ik werd naar binnen gezogen door opzwepende drummuziek. Wat bleek, allerlei mensen met het syndroom van Down waren geweldig aan het trommelen. De op het oog wat stijfjes erbij geklede nonnen en begeleiders (te herkennen aan zwarte kousen tot aan de knie en geheel gekleed in grijs) waren volop aan het dansen. Zeer indrukwekkend! Echt een mooi moment.

Ik heb mijn garage inmiddels al ingewijd als "kantoor". Ik hoef nog niet zo nodig in een hotel. Het is een prima plekje waar ik me lekker kan terugtrekken na alle hectiek die Lourdes heet.

1. Caroline.:
    1 juni 2014
    Blijf Lourdes maar ontdekken, achter de bedevaart. lijkt me ook hel indrukwekkend.
    neem de rust en de tijd.
    Doe je de groeten aan de Lourdesfamilie?
  2. Ton brunger:
    2 juni 2014
    Lourdes moet je beleven,als men het woord Lourdes laat vallen begint men direct met uitlatingen als,poppekast,commercie , "valkenburg" etc.
    Als men naar Lourdes gaat is het goed om zonder vooroordelen daar naar toe te gaan en alles over je heen laten komen,zowel buiten als binnen de hekken,
    wij komen er al 33 jaar tijdens ons verblijf aldaar,en zijn nog steeds onder de diepe indruk van hen die met grote intensie zich vastklampen aan hun geloof,buiten de "hekken "is het pure kermis,waarin de bezoeker een behoorlijke poot wordt uitgedraaid als het gaat om eten en drinken etc.
    achteraf kan men dan alles resumeren en zeggen wat het dan voor jouw betekend heeft.
    we wensen je nog fijne dagen toe in Lourdes.