Met de fiets naar Lourdes

7 mei 2014

Hoe is het zo gekomen?

Daar ik nogal veel fiets ken ik zowat elk weggetje en paadje in de direkte omgeving. Dus ging ik de gebieden steeds verder verkennen. Doch elke keer moest ik ook weer een (om)weg terug zien te vinden. Vaker heb ik me bedacht om eens wat spulletjes mee te nemen zodat ik een nachtje kon overblijven, in een hotelletje of een camping. Ook op vakantie nemen we de fietsen mee en maken onze kilometers, meestal in Frankrijk. Daar Gerda twee keer per jaar met 'De Limburgse' naar Lourdes 'pelgrimeert',  begon zelfs dat idee in me op te komen. Zoekend op het net vond ik dat meer mensen deze tocht reeds ondernomen hadden. En een boekje van ene Guy Raskin, die deze tocht nauwkeurig beschrijft, gaf de doorslag om er serieus over te denken. Links en rechts een praatje erover makend kreeg mijn idee steeds meer gestalte. De meeste van mijn toehoorders zagen het wel zitten ofschoon het een helse tocht zou kunnen worden. Op een bepaald moment vond ik dat ik niet meer terug kon dus nu sta ik er voor.... nog zes dagen voor mijn vertrek. De fiets heeft een grote beurt gehad, nog een nieuw tentje gekocht en een paar welkome attributen geleend van één onzer dochters die kampeerreizen, o.a. door Cuba, maakte en dus op dat gebied wat meer ervaring heeft opgedaan. Een 'low-rider' bagagerekje moet nog gemonteerd worden en de computer vernieuwd, want ik wil mijn gemaakte kilometers toch wel aflezen. Ik hou het erop dat er in Frankrijk net zo veel winkels zijn als hier en dat je er alles kan kopen wat ik nog nodig zou kunnen hebben. Dus niet te veel meenemen want elk gewicht moet toch meegesleept worden inclusief mijn eigen overgewicht. Deze blog zal ik grotendeels laten bijhouden door vrouw en/of dochter aangezien ik niet telkens op zoek zal gaan naar een pc. Gegevens zal ik overseinen via sms want de telefoon en twee fototoestellen (met flink wat opslag) gaan wel mee. Nog zes dagen, voorlopig elke dag de nodige kilometers trainen....